In Memoriam Doba László őrnagy

Doba László őrnagy
Doba László őrnagy

2013. december 22-én Doba Erzsébet keresett telefonon azzal a kéréssel, hogy az 50 évvel ezelőtt, 1964. február 12-én Pápa mellett lezuhant édesapja katasztrófa helyszínének GPS koordinátái megállapításában, illetve, egy emlékmű felállításában segítsek. Kutatásba kezdtem olyan személy felleléséhez, aki akkor a roncsoknál járt. 2014. január elején sikerrel jártam: - kiderült, hogy a Pápán élő Markel János nyugállományú alezredes, a katasztrófa színhelyét pontosan ismeri. 2014. január 13-án vele és fiammal, elindultunk, hogy megkeressük és bemérjük a helyszínt. János barátunk magabiztosan kalauzolt bennünket az ugodi vasútállomáshoz, ahol jobbra fordulva romos istállókat pillantottunk meg, majd a zöldellő táblák között kanyargó dűlőúton döcögve megállított bennünket. Egy enyhén emelkedő szántásra mutatott, ahová begyalogoltunk és lélekbe markoló érzéssel szembesültünk az 50 évvel ezelőtti tragédia színhelyével. Sokat repültem a térség felett, és amikor megálltam a katasztrófa színhelyén, átvillant az agyamon, hogy Dobay Attila százados, 1996. szeptember 18-án, innen 7600 méterre, kormányozhatatlanná vált "5822" oldalszámú MiG-21BISZ AP gépéből sikeresen katapultált. Ez volt a magyar MiG-21-es vadászgépek utolsó súlyos eseménye.

Vörös Tibor polgármesterrel a katasztrófa helyszínén
Vörös Tibor polgármesterrel a katasztrófa helyszínén

Bemértük a GPS koordinátát, és a földút éles kanyarjánál két akácfa és bokrok által benőtt keskeny, művelésre használhatatlan földsávot szemeltük ki a leendő emlékmű helyének. Internetről ismertem az ugodi polgármester úr, Vörös Tibor telefonszámát, akit ismeretlenül felhívtam, és 20 perc múlva jól fűtött irodájában előadtam az 50 évvel ezelőtti katasztrófa történetét, valamint Doba Erzsébet kérését. A polgármester úr gyakorlatias emberként javasolta, hogy menjünk vissza a helyszínre, ahol szembesült mindazzal, amit elmondtam neki. Az önkormányzat adatbázisából kikerestette a földtulajdonosok nevét, elérhetőségét, felhívta őket, akik azonosultak az emlékmű gondolatával, szóban hozzájárultak annak kivitelezéséhez. Megbeszélésünk végeztével elmondtam, hogy ettől kezdve "Az Ég Katonái Hagyományőrző Egyesület" elnöke, Simon Róbert veszi át tőlem a szervezési feladatokat. Levélben tájékoztattam Doba Erzsébetet a végzett munkáról, és arról, hogy Simon Róberttel kell a kapcsolatot tartania.

A katasztrófa helyszínén
A katasztrófa helyszínén

Megindult a repülő társadalom gépezete! Juhász János nyugállományú alezredes, "Juci bá", a Magyar Veterán Repülők Szervezetének Veszprémi Egyesülete, és a Bakony Hadtörténeti Alapítvány segítségével, egy MiG-21 magassági kormánya, stabilizátora elindult utolsó, nemes célokat szolgáló útjára, hogy egy pilóta társunk emlékművévé váljon. Simon Róbert megállapodott Vörös Tibor polgármesterrel, miszerint a személykocsival nehezen megközelíthető terep helyett Ugod településen kerüljön kialakításra Doba László őrnagy emlékműve. A elkövetkező napokban Paár Ferenc nyugállományú ezredessel, Markel János nyugállományú alezredessel interjút készítettem a tragikus repülési váltás és a megtalálás körülményeiről.

MiG-21F13
MiG-21F13

De mi történt 1964. február 12-én éjszaka 22 óra 05 perckor?

Paár Ferenc nyugállományú ezredes, a pápai ezred akkori parancsnoka, repülésvezető, Markel János nyugállományú alezredes ügyeletes mérnök volt a tragédiával végződött repülési váltás során. A pápai repülőtér abban az időszakban nem rendelkezett közel körzet és bevezető radarral, a meteorológiai radart hírből sem ismerték. Éjszaka, 1200 méteres felhőalap és 5 kilométeres látás melletti repülés volt a feladat, melyhez az időjárás felderítő gép személyzete, Paár Ferenc alezredes, Lakatos Vilmos százados a meteorológiai adatok és előrejelzés alapján az időjárást megfelelőnek minősítették. Az erős északnyugati szél miatt 340 fokos fel-leszálló irányt kellett használniuk, de tekintettel arra, hogy csak a repülőtér északi oldalán voltak kiépítve az irányadó állomások és a pellengátor, a felhő lefelé történő áttörése 160 fokos irányon történt, majd az északi távoli irányadó felett kifordultak a 340 fokos iránynak megfelelő iskolakörre, hogy a beton déli végére aznap telepített távoli irányadót felhasználva, iskolakörről szálljanak le. A repülési váltás során, az addigi zárt felhőzet kezdett felszakadozni, megjelentek a csillagok, ezért a repülésvezető úgy döntött, hogy Doba őrnagy leszállása után, áttérnek az egyszerű időjárási viszonyok közötti éjszakai repülésre. Doba László előtt Preier Gyögy szállt le eltérés nélkül, nem jelentett veszélyes időjárást. Doba őrnagy a felhő felfelé történő áttörésekor erős rázásba került, ezért a "213" oldalszámú MiG-21F13 gépével a repülőtérre történő visszafordulásra kapott parancsot, amit rádión igazolt.

A fejfa
A fejfa

Az iskolakör harmadik, negyedik fordulója térségében havazást jelentett, majd megszakadt vele a rádióösszeköttetés. A repülési váltást befejezték, a beton déli végén lévő készültségi szolgálat hószállingózást észlelt, de a repülőtérre nem ért be a havazás. Markel János személyesen részt vett annak a kutatócsoportnak a munkájában, akik megtalálták a roncsokat. A kivizsgálás során valószínűsítették, hogy az északnyugati széllel Bakonyra feltorlódott felhőzet turbulens áramlással folyamatosan növekedett, majd intenzív helyi havazásba ment át. Mindez a repülőtértől délre erős leáramlást idézett elő, így Doba László őrnagy, az éjszaka sötétjében, elveszítve a települések és a repülőtér fényeit, az intenzív rázás, dobálás közepette, a leáramlás miatt, gépével lapos szögben, farok résszel, behúzott futóművekkel, érintette az Ugod mellett enyhén emelkedő szántást, és katasztrófát szenvedett. Ez volt a pápai ezred első MiG-21-es katasztrófája.

2014. január 13-tól kezdve felgyorsultak a megemlékezés munkálatai. Kóbor György barátunk egy fából faragott fejfával, méltó keretet adott a február 12-i megemlékezéshez, amit a család, a pilótatársak, barátok névében megköszönök.

A fejfa végleges helye
A fejfa végleges helye

2014. február 12-én Vörös Tibor polgármester úr elmesélte az 50 évvel ezelőtti napokat, amiket 7 éves gyermekként átélt, jól emlékezett annak mozzanataira, és derűsen emlékezett vissza a pápai repülőtéren leszolgált sorkatonai idejére. Az önkormányzat képviselőtestülete, Ugod lakosság egyhangúan elfogadta, hogy Doba László őrnagy emlékműve méltó helyre kerüljön felállításra, amit a polgármester úr a megemlékezésre összegyűltek számára megmutatott. Csúszkáló kocsikkal kiaraszoltunk a katasztrófa helyszínére, ahol a katona és a társadalom összefogásának méltó jelképeként Doba Erzsébet, Doba Ildikó, Vörös Tibor Ugod polgármestere, Major Anna a Honvéd Bajtársi Klub Pápa elnöke, Horváth Ferenc nyugállományú százados, a Klub titkára, Szólás Márta a Klub tagja, Simon Róbert, az "Ég Katonái Hagyományőrző Egyesület" elnöke, Csillag László, Kositzky Attila nyugállományú altábornagy az Egyesület tagjai és fiam, Kositzky Attila, az időközben beerősödött havazásban, erős szélben átélték, hogy milyen időben küzdött életéért pilótatársunk az éjszaka sötétjében. Megrázó pillanat szemtanúi voltunk, amikor Doba Erzsébet és Ildikó könnyezve a fejfát tartották azon a helyen, ahol szántás során a föld még mindig visszaadja a vadászgép egy-egy kis darabkáját. Amikor a fejfát az Egyesület tagjai 70 méterre a becsapódástól végleges helyére felállították, Doba László barátunk kedvenc virágából készült koszorúval emlékeztünk az 50 évvel ezelőtti szörnyűségre, közben néhányan az erős szélre panaszkodva törölgették könnyeiket.

Doba László felesége Erzsébet és Ildikó lányával
Doba László felesége
Erzsébet és Ildikó lányával

Az ugodi önkormányzat tanácstermében Erzsébet és Ildikó, két lány küzdelmes életét mondta el, amely példaértékű lehet a mai fiatalok számára. Édesapjuk elvesztésekor 7 illetve 4 évesek voltak, és mivel édesanyjuk 15 évvel élte túl a katasztrófát, magukra maradva küzdöttek fennmaradásukért. Meghatódtak a megemlékezés szervezése során tapasztalt gyors, emberi, kollegiális összefogáson, melynek eredményeként az Egyesülettel kialakították a május 10-én felállítandó emlékmű végleges változatát. Demjén Ferenc hozzájárulásával a "Gyertyák" című dal egyik versszakával feliratozott MiG-21 repülőgép magassági kormány - amely adott pillanatban a pilóta életének záloga - örökké emlékezetni fogja Ugod lakosait és az odalátogatókat a magyar vadászpilóták 100 éves küzdelmére.

Erzsébet a Facebookon közzétette egy gyermek megrázó szavait: "Édesapám Ugodon, a Bakony lábánál egy hóviharban a szántóföldbe csapódott. Kicsi korban elveszíteni egy apát nem egyszerű. Ha csonka családban nősz fel, hiányzik a védőbástyád. Semmi sem olyan, mint amit egy ép, teljes családban tudsz megélni. Anno apám halálának hírét én nem hittem, húgommal nap, mint nap kimentünk a buszhoz. Vártuk. Most, ötven évvel később testvéremmel kézen fogva ballagtunk a szántóföldön a katasztrófa helyszínére. Elkezdett szakadni a hó, úgy, mint fél évszázaddal ezelőtt, amint odaértünk megszólalt az ugodi templom déli harangszava, egy madár raj repült át felettünk. Úgy éreztem, ismét együtt vagyunk. Köszönöm mindenkinek, aki segített előhozni ezt az érzést."


Kositzky Attila



Ötven évvel ezelőtti katasztrófára emlékeztek

Fél évszázada volt feledésben a hősi halott magyar vadászpilóta

Forrás: (lhsn.hu) - Szerző, fotó: Balogh Ákos

Simon Róbert az Ég Katonái Hagyományőrző Egyesület elnöke néhány hónapja keresett meg bennünket, hogy nem tudnánk-e segíteni valamilyen MiG-21-es alkatrész beszerzésében egy emlékhely kialakítása céljából. Szerencsére a Borz Helikopteres Hagyományőrző Egyesületünk a Juhász “Juci’bácsi" János nyá. repülő alezredessel közösen kezdeményezett, tervezett veszprémi haditechnikai park és diákszakkörök kialakításához beszerzett több selejt alkatrészt is, - melyek az együttműködés és közös tervek megszűnésének következtében feleslegessé váltak - így javasolni tudtuk a nyugállományú alezredes úr tulajdonában lévő MiG-21-es magassági kormányt, aki nagylelkűen hozzá is járult az emlékműként történő hasznosításához.

Páratlan bajtársi és civil összefogással, ma 2014. május 17-én Ugod Községben, 11 órakor felavatásra került az 1964. február 12-én hősi halált halt, és máig feledésben lévő Doba László őrnagy emlékhelye.

Az emlékhely avatóján részt vett Doba László őrnagy két lánya és családja is, akik könnyeikkel küszködve avatták fel édesapjuk méltó emlékhelyét, valamint Vörös Tibortól a község polgármesterétől a katasztrófa helyszínéről egykoron "megmentett", a katasztrófát szenvedett repülőgépből származó csavart vehettek át.

Az emlékhelynél ezután az összegyűltek koszorút és virágokat helyeztek el.

Az Ég Katonái Hagyományőrző Egyesület kezdeményezésére, bajtársi és civil összefogással támogatók segítségével felállított emlékmű, Demjén Ferenc hozzájárulásával a "Gyertyák" című dal egyik versszakával feliratozott MiG-21 repülő gép magassági kormány - amely adott pillanatban a pilóta életének záloga - örökké emlékeztetni fogja Ugod lakosait és az odalátogatókat a magyar vadászpilóták 100 éves küzdelmére.


Képek Doba László emlékművének átadásáról